overmij jacqueline-de-groot

Over mij

Ik ben Jacqueline de Groot en ik ben hyper enthousiast over intuïtief luisteren. Of anders gezegd, de kunst van het afstemmen of de spirituele dimensie van communicatie waar ook de Luisterkindmethode onderdeel van uitmaakt. Waarom? Omdat ik heb ontdekt dat hier het goud van de mens ligt. De sleutel tot een opvoeding op maat, nieuw onderwijs, en een nieuwe, inclusieve, samenleving. Dat is nogal wat. Daarover zo meer. Eerst even iets over mijn achtergrond.

Die is wetenschappelijk. Ik werkte bijna 25 jaar als Polymer Scientist aan mijn ‘eerste kind’, het ontwikkelen van poreuze afbreekbare plastics om de meniscus mee te repareren. Een meniscus geneest namelijk niet vanzelf, met alle gevolgen van dien, slijtage van het kniegewricht. Ik was zo intens verbonden met dit onderzoek en met de mensen met wie ik samenwerkte, en bleef dat. Ook toen ik jarenlang chronisch vermoeid was en niet veel meer kon dan liggen. Ik kon zelfs niet lezen!

Dromen kon ik gelukkig nog wel. Ik droomde van mensen met onze schuimen in hun knie. Dat ze pijnvrij konden lopen. Ik zag hun blije gezichten. Ik zag mijzelf werken bij het bedrijf dat ons schuim had gecommercialiseerd. Gezien mijn omstandigheden, een totaal onrealistische droom. Maar het hield me overeind.

Toen ik beter werd, en ik weet zeker dat deze droom daartoe bij heeft gedragen, begon ik langzaam te geloven dat het misschien mogelijk zou kunnen zijn om deze materialen zelf te commercialiseren. Mijn partner werkte bij Cordis en had al meerdere medical devices, catheters, naar de markt gebracht. Bovendien is hij een superplanner. En ik met mijn inhoudelijk kennis, mijn netwerk en mijn grote liefde voor dit onderwerp. Daar zou toch iets in moeten zitten. Ware het niet dat de universiteit van Groningen deze kennis al aan een ander bedrijfje had beloofd en aan weer een ander bedrijf had verkocht! Het onderhandelen over de kennis zat al jaren vast. Kansloos, werd ons gezegd. Geen realistische droom! Toch lukte het mij de kennis in handen te krijgen. We zetten ORTEQ Sportsmedicine op en inmiddels lopen er duizenden mensen met ons schuim, Actifit, rond!

Toen wij besloten kinderen te willen adopteren dacht ik dat ik de opvoeding wel zou kunnen combineren met ORTEQ. Nou… onze kinderen zetten mij met beide benen op de grond. Werk aan de winkel! Want zij kwamen met een behoorlijke rugzak bij ons en wilden nu eindelijk wel eens tot in het diepste van hun wezen begrepen worden. Ze namen met minder geen genoegen. Maar hoe doe je dat, het wezenlijke van je kind begrijpen, als zijn of haar gedrag je raakt of stoort of als je het gedrag gewoon niet begrijpt?

Toen wij in 2010 de overstap van de buurtschool naar de vrijeschool maakten ging er een wereld voor me open. Eén van de eerste boeken die ik las was ‘Moeilijke kinderen bestaan niet’ van Hennig Köhler. Ik vond het een moeilijk boek, maar het gaf zoveel troost, zoveel hoop ook. Te weten dat mijn kinderen een Hoger Zelf hebben, dat alles van hen weet, waarin alle wijsheid besloten ligt en die je tot bondgenoot van de opvoeding kunt maken. Mits je een nog niet ontwikkeld zintuig ontwikkelt. 

Gedreven door mijn verlangen mijn kinderen beter te begrijpen ben ik mij gaan verdiepen in het ontwikkelen van dat zintuig. Ik zocht binnen en buiten de antroposofie naar antwoorden op vragen als: wat is de essentie van afstemmen? Hoe kun je de kunst van het afstemmen ontwikkelen? Kun je dat proces samen versnellen? Hoe weet je of je op het wezenlijke bent afgestemd en niet op iets anders?

In die zoektocht ontdekte ik ook de Luisterkindmethode. Dat iemand die mijn kinderen helemaal niet kende hen zo haarfijn schetste, raakte mij diep. Toen ik later zelf Luisterkindwerker werd en afstemmingen ging schrijven zakte het pas echt diep in. Dat wat Henning Köhler zegt over dit zintuig, dat het een genezende kwaliteit heeft, is realiteit! Het afstemmen zelf heeft namelijk al vaak een direct effect op het gedrag van een kind. De Luisterkindmethode maakt het mogelijk gebruik te maken van dit nog niet ontwikkelde zintuig.

Inmiddels weet ik dat wij mensen een enorm afstempotentieel hebben en hoe je dit potentieel kunt ontwikkelen, en heb ik er ook bewijs voor. Er blijken namelijk tienduizenden ouders te zijn die, doordat ze hiermee aan de slag gingen, hun kinderen ontwikkelingen door konden laten maken die niemand voor mogelijk had gehouden. En ik spreek nu ook uit eigen ervaring.

Er blijken vele wegen naar Rome maar de essentie van de ontwikkeling is bij al die wegen gelijk. Voor alle mens die dit zintuig willen ontwikkelen is wel een, voor dit moment, passende weg voorhanden. Het vraagt echter wel een sterke wil om deze ontwikkeling consistent te gaan.

Wat dat betreft heb ik een groot vertrouwen in ouders. Uit liefde voor hun kind zijn zij bereid stappen te zetten. Vooral ouders met zogenaamd ‘moeilijke’ kinderen. Kinderen met stempels. Kinderen die niet in ons schoolsysteem passen. Die überhaupt niet in een systeem passen omdat ze ons laten zien dat onze huidige systemen hun beste tijd gehad hebben. Kinderen die ons laten zien dat het tijd is voor vernieuwing en voor andere vorm van communicatie!

Het is mijn missie om deze kinderen een stem te geven. Hoe? Ten eerste door Luisterkindafstemmingen te schrijven en die stem nu al te laten horen. Ten tweede door ouders wakker te maken voor hun afstempotentieel. Hen te motiveren en te inspireren om de opvoedkunstenaar in zichzelf tot bloei te laten komen. Zodat zij wonderen kunnen verrichten! Dat doe ik middels (Luisterkindafstemmingen) schrijven, het geven van lezingen en coaching.

Ik heb een droom en daarin zie ik kringen van opvoedkunstenaars. Samen kunnen we zoveel meer! Juist samen want daar ligt ons goud! En gezien mijn ervaringen weet ik dat ook deze droom uitkomt.

© 2024 Copyright Jacqueline de Groot, alle rechten voorbehouden | Webdesign en realisatie 100pk.nl